1. Αναιτιολόγητη Υπαναχώρηση Καταναλωτή (άρθρο 3ε ν. 2251/1994, σε συνδυασμό με ΚΥΑ Ζ1-891/2013)-Το ειδικό δικαίωμα του καταναλωτή για αναιτιολόγητη υπαναχώρηση

  1. 1.1.Ειδικώς στην περίπτωση που ο χρήστης/πελάτης είναι φυσικό πρόσωπο (δηλαδή όχι νομικό πρόσωπο, ακόμα και μη κερδοσκοπικό) που αγοράζει προϊόντα εξ αποστάσεως από το ηλεκτρονικό κατάστημα της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ αποκλειστικά για ιδιωτική του χρήση κι όχι στο πλαίσιο της επαγγελματικής του δραστηριότητας (στο εξής “ο καταναλωτής”) δικαιούται να υπαναχωρήσει αναιτιολογήτως από την εξ αποστάσεως αγορά ενός προϊόντος εντός αποκλειστικής προθεσμίας δεκατεσσάρων (14) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία παράδοσης της φυσικής κατοχής του προϊόντος στον ίδιο ή σε εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπό του, επιστρέφοντας το προϊόν στην αρχική του κατάσταση. Η υπαναχώρηση του καταναλωτή είναι αναιτιολόγητη, χωρίς ο καταναλωτής να είναι υποχρεωμένος να επικαλεσθεί λόγους που να δικαιολογούν την υπαναχώρηση, καθώς και χωρίς οικονομική επιβάρυνση του καταναλωτή, με εξαίρεση την επιβάρυνσή του για τα έξοδα επιστροφής του προϊόντος και τυχόν μείωση της αξίας του προϊόντος στις ειδικά αναφερόμενες κατωτέρω περιπτώσεις.
  2. 1.2.Τρόπος άσκησης και προθεσμία : Η αναιτιολόγητη υπαναχώρηση του καταναλωτή από την εξ αποστάσεως πώληση πραγματοποιείται με κάθε πρόσφορο τρόπο και μέσο που επιλέγει ο ίδιος, ο οποίος ωστόσο φέρει το βάρος της απόδειξης της εμπρόθεσμης άσκησής της (εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των 14 ημερολογιακών ημερών από την απόκτηση της φυσικής κατοχής του προϊόντος κατά τα ανωτέρω). Το ηλεκτρονικό κατάστημα της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ προς διευκόλυνση των χρηστών/καταναλωτών, προτείνει τους ακόλουθους εναλλακτικούς τρόπους άσκησης του δικαιώματός τους αναιτιολόγητης υπαναχώρησης:
    – (α) με ηλεκτρονικό μήνυμα (email) στην ηλεκτρονική διεύθυνση της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ info@markouservice.gr (υπόδειγμα εντύπου υπαναχώρησης), ή
    – (β) τηλεφωνικώς στον αριθμό τηλεφώνου 25210 32519 της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ.
    Κατόπιν της παραλαβής από την ΕΤΑΙΡΕΙΑ της δήλωσης του καταναλωτή για άσκηση του δικαιώματός του αναιτιολόγητης υπαναχώρησης, η ΕΤΑΙΡΕΙΑ θα αποστείλει στον καταναλωτή έγγραφη επιβεβαίωση της παραλαβής του ασκηθέντος δικαιώματος υπαναχώρησης. Επισημαίνεται ότι για τον υπολογισμό της ως άνω δεκατετραήμερης προθεσμίας εμπρόθεσμης άσκησης του δικαιώματος αναιτιολόγητης υπαναχώρησης του καταναλωτή λαμβάνεται υπόψη μόνο ο χρόνος υποβολής της δήλωσης υπαναχώρησης, ανεξαρτήτως του χρόνου παραλαβής της από την ΕΤΑΙΡΕΙΑ.
  3. 1.3. Αποτελέσματα άσκησης και εκατέρωθεν υποχρεώσεις : Μετά την κατά τα ανωτέρω άσκηση του δικαιώματός του αναιτιολόγητης υπαναχώρησης, και εντός προθεσμίας δεκατεσσάρων (14) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία άσκησης του δικαιώματος υπαναχώρησης, ο καταναλωτής οφείλει να επιστρέψει το αγορασθέν προϊόν, επιβαρυνόμενος τα έξοδα μεταφοράς. Η επιστροφή μπορεί να γίνει στην ταχυδρομική διεύθυνση που υποδεικνύεται στην απόδειξη ή τιμολόγιο αγοράς.
    Επισημαίνεται ότι ο κίνδυνος απώλειας, απώλειας / βλάβης ή καταστροφής του προϊόντος παραμένει στον καταναλωτή μέχρι την παραλαβή του προϊόντος από την ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Στην περίπτωση επιστροφής του προϊόντος μέσω του εξωτερικού συνεργάτη-μεταφορέα της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, η ΕΤΑΙΡΕΙΑ λογίζεται ότι παρέλαβε το προϊόν με την παραλαβή του από τον εξωτερικό της συνεργάτη-μεταφορέα, οπότε σε αυτήν την περίπτωση ο κίνδυνος της μεταφοράς ανήκει στην ΕΤΑΙΡΕΙΑ.
  4. 1.4. Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ οφείλει εντός προθεσμίας δεκατεσσάρων (14) ημερολογιακών ημερών, από την ημερομηνία που έλαβε γνώση της έγκυρης άσκησης του δικαιώματος υπαναχώρησης από τον καταναλωτή, να του επιστρέψει στο ακέραιο το σύνολο του τιμήματος αγοράς του προϊόντος με τα ίδια μέσα πληρωμής που χρησιμοποίησε ο καταναλωτής για την πληρωμή του τιμήματος (εκτός αν ο καταναλωτής συμφωνήσει διαφορετικά). Ωστόσο η ΕΤΑΙΡΕΙΑ δικαιούται να παρακρατήσει το τίμημα μέχρι την παραλαβή των προϊόντων ή μέχρι ο καταναλωτής να στείλει απόδειξη ότι παρέδωσε τα προϊόντα προς επιστροφή.
  5. 1.5. Απομείωση της αξίας του επιστραφέντος προϊόντος λόγω μη προσήκουσας χρήσης του από τον καταναλωτή : Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ δεν υποχρεούται σε επιστροφή στον καταναλωτή μέρους ή του συνόλου του τιμήματος του επιστραφέντος κατόπιν αναιτιολόγητης υπαναχώρησης προϊόντος, εφόσον υφίσταται απομείωση της αξίας του προϊόντος οφειλόμενη στη χρήση του προϊόντος από τον καταναλωτή με μη προσήκων τρόπο, ήτοι με τρόπο που υπεκφεύγει της συνήθους εξέτασης του προϊόντος για τη διαπίστωση της φύσης, των χαρακτηριστικών και της λειτουργίας του, όπως αυτή θα ελάμβανε χώρα σε ένα φυσικό κατάστημα. Στην περίπτωση αυτή ο καταναλωτής ευθύνεται για την απομείωση της αξίας του προϊόντος που οφείλεται στην μη προσήκουσα χρήση του. Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ρητώς επιφυλάσσεται να ελέγξει το επιστραφέν προϊόν μετά την παραλαβή του και να παρακρατήσει μέρος ή το σύνολο του τιμήματος αναλόγως της απομειωμένης αξίας του με ευθύνη του καταναλωτή λόγω μη προσήκουσας χρήσης του.
  6. 1.6. Εξαιρέσεις από την εφαρμογή του δικαιώματος αναιτιολόγητης υπαναχώρησης του καταναλωτή: Κατ’ εξαίρεση, το δικαίωμα αναιτιολόγητης υπαναχώρησης του καταναλωτή από τη σύμβαση εξ αποστάσεως πωλήσεως δεν εφαρμόζεται, και ο καταναλωτής δεν μπορεί να επιστρέψει αζημίως το αγορασθέν προϊόν, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
    α) Στις περιπτώσεις των προϊόντων έχουν κατασκευαστεί ειδικά για τον καταναλωτή, με ειδικές προδιαγραφές ή απαιτήσεις του καταναλωτή ή εν γένει προϊόντα εξατομικευμένα για τον καταναλωτή (custommade προϊόντα). Επισημαίνεται ότι στην κατηγορία αυτή εντάσσονται και οι ηλεκτρονικές συσκευές που εξατομικεύονται από τον ίδιο τον καταναλωτή μετά την παραλαβή τους με καταχώρηση (registration), όπως π.χ. καταχώρηση (registration) μιας συσκευής τύπου smartphone κ.λπ.
    β)Στις περιπτώσεις που τα προϊόντα έχουν χρησιμοποιηθεί, καθώς η χρήση τους σαφώς υπεκφεύγει του πλαισίου της συνήθους εξέτασης του προϊόντος για τη διαπίστωση της φύσης, των χαρακτηριστικών και της λειτουργίας του, όπως αυτή θα ελάμβανε χώρα σε ένα φυσικό κατάστημα, καθιστώντας το προϊόν μεταχειρισμένο. Ενδεικτικά, χρήση ηλεκτρικής συσκευής συνιστούν η εγκατάσταση (π.χ. κλιματιστικά), η θέση σε λειτουργία (π.χ. ψυγεία, πλυντήρια ρούχων/πιάτων), η καταχώρηση (registration) του προϊόντος (π.χ. smartphones), η τοποθέτηση συστατικών μερών (π.χ. μελάνια, toner κ.λπ.) πάνω στο προϊόν κ.λπ.
    γ) Στις περιπτώσεις υλικών φορέων ήχου ή εικόνας ή λογισμικού που έχουν αποσφραγιστεί από τη συσκευασία τους.
    δ) Στις περιπτώσεις προϊόντων που δεν είναι κατάλληλα προς επιστροφή μόλις αποσφραγιστούν για λόγους υγείας ή υγιεινής(π.χ. ξυριστικές/αποτριχωτικές μηχανές, ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες, μαγειρικά σκεύη κ.λπ.).
    ε) Στις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών, μετά την πλήρη παροχή της υπηρεσίας.
    Σε όλες τις πιο πάνω περιπτώσεις, όπως και σε κάθε περίπτωση, ο καταναλωτής διατηρεί στο ακέραιο το γενικό δικαίωμά του δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση πωλήσεως και επιστροφής του προϊόντος λόγω νομικών ή πραγματικών ελαττωμάτων ή έλλειψης συνομολογημένων ιδιοτήτων που διαπιστώνει μετά την παραλαβή του και τη χρήση του, σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις των άρθρων 540 και επόμενα του Αστικού Κώδικα, το άρθρο 5 του ν. 2251/1994 και τις λοιπές διατάξεις προστασίας του καταναλωτή και εν γένει του αγοραστή.